PENGARUH KUALITAS PELAYANAN, KUALITAS PRODUK DAN NILAI NASABAH TERHADAP KEPUASAN NASABAH TABUNGAN BANK SYARIAH
Keywords:
service quality, product quality, customer value, customer satisfaction, islamic commercial banksAbstract
This study aims to discuss the influences that affect customer satisfaction of Islamic bank savings. The independent variables obtained from the results of the preliminary survey are Service Quality, Product Quality and Customer Value. While the dependent variable obtained is customer satisfaction. The analysis test includes the normality test, linearity test, and multicollinearity test. Hypothesis testing using multiple regression. The population in this study were customers of Islamic banks, with a sample of 106 respondents using Islamic bank savings. The sampling technique used purposive sampling. By using a quantitative descriptive approach. The results of this study indicate that service quality has no significant positive effect on customer satisfaction, product quality has a significant positive effect on customer satisfaction, customer value has a significant positive effect on customer satisfaction.
References
Ariebowo, A. S. (2016). Pengaruh Keunggulan Produk, Citra dan Nilai Nasabah Terhadap Keputusan Menabung Nasabah Bank Mandiri Syariah Cabang Jember.
Arrohman, A. (2018). Pengaruh Harga dan Kualitas Produk Fan Elektrik Terhadap Loyalitas Pelanggan Dalam Persepektif Ekonomi Islam.
Astono, A. D. (2017). Pengaruh Kualitas Layanan, Nilai Nasabah dan Kepuasan Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah Tabungan Berlian Pd. BPR Bank Daerah Pati.
Bawono, A. (2006). Multivariate Analysis dengan SPSS. Salatiga: STAIN Salatiga Press.
Dewi, G. P. (2016). Pengaruh Kualitas Produk Tabungan Terhadap Kepuasan Nasabah PT. Bank Rakyat Indonesia Syariah Cabang Bengkulu.
Fatmawati, R., & Handayani, J. (2015). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk, Kepercayaan dan Nilai Nasabah Terhadap Customer Retention Dengan Kepuasan Nasabah Sebagai Variabel Intervening Pada PT Bank BRI Syariah KCP Ungaran.
Ghozali, I. (2006). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS, Edisi Revisi. Semarang: Universitas Diponegoro.
Heryanto, I. (2015). Analisis Pengaruh Produk, Harga, Distribusi dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Serta Implikasinya Pada Kepuasan Pelanggan.
Indiani, N. P., Yasa, I. N., & Sitiari, N. (2016). Peran Kualitas Layanan dan Kualitas Produk Dalam Meningkatkan Kepuasan dan Loyalitas Nasabah.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Principles of Marketing. New Jersey: Prentice-Hall International, Inc.
Lupiyoadi, R. (2013). Manajemen Pemasaran Jasa: Berbasis Kompetensi Edisi 3. Jakarta: Salemba Empat.
Maulana, A. S. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan PT.TOI.
Pratiwi, N. L., & Seminari, N. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kepercayaan dan Nilai Nasabah Terhadap Kepuasan Nasabah.
Primasari, D. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kualitas Produk Tabungan iB Hasanah Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Bank BNI Syariah KCP Ungaran.
Priyanto, D. (2008). Mandiri Belajar SPSS. Yogyakarta: MediaKom.
Refina, A. L. (2011). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Syariah Mandiri Cabang Kemang.
Sangadji, E. M., & Sopiah. (2013). Perilaku Konsumen. Yogyakarta: Andi Offset.
Sarjono, H., & Julianita, W. (2011). SPSS vs LISREL : Sebuah Pengantar Aplikasi untuk Riset. Jakarta: Salemba Empat.
Setiawan, R. Y. (2015). Pengaruh Kualitas Layanan, Kualitas Produk dan Kepuasan Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah (Studi Pada KJKS BMT Barokah Tegalrejo).
Syairozi, M. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Nasabah Dalam Menabung di LKMS Hubbul Wathon Sumowono Semarang.
Tjiptono, F. (2008). Startegi Pemasaran Edisi III. Yogyakarta: ANDI.
Widyasari, A. P. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Nilai Nasabah Terhadap Kepuasan Konsumen di Koperasi Simpan Pinjam Syariah Peta Tulungagung.
Wulandari, A. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Produk Tabungan iB Hasanah Terhadap Kepuasan Nasabah Pada Bank BNI Syariah Cabang Palembang Jl. Jendral Sudirman Km 3,5.
Zuhri, A., & Haryanto, R. (2016). Dimensi CARTER Dalam Peningkatan Kualitas Layanan BPRS Bhakti Sumekar Sumenep.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Accounting, Management and Islamic Economics
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.