PENGARUH AIDA (ATTENTION, INTEREST, DESIRE, ACTION) DALAM IKLAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM TERHADAP MINAT MENABUNG NASABAH DI BANK SYARIAH MANDIRI
DOI:
https://doi.org/10.35384/jamie.v1i2.480Keywords:
AIDA, Attention, Interest, Desire, Action, Interest in SavingAbstract
Sharia banking in Indonesia has good development potential and one way that can be pursued is to provide information to the public through advertisements related to Islamic banking products. In order to increase interest in saving effectively and efficiently, a concept of AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) is needed and social media Instagram as an advertising medium. Therefore, it is necessary to test how much influence AIDA has on the interest in saving. The data collection technique used a questionnaire with a sample of 119 respondents who have become Bank Syariah Mandiri customers and the data analysis used was multiple regression analysis. The results of this study are attention has a significant positive effect on interest in saving, interest has a significant positive effect on interest in saving, desire has a significant positive effect on interest in saving, action has a significant positive effect on interest in saving and AIDA has a significant positive effect on interest in saving.
References
Al – Quran dan Hadist
Abdul., Zainul., dan Wilopo. (2013). Pengaruh Penerapan AIDA Terhadap Keputusan Pembelian, Jurnal Manajemen dan Keuangan, Vol.1, 93-104.
Anton, M., dan Moeliono. (1999). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Amrin. (2006). Asuransi Syariah Keberadaan dan Kelebihannya di Tengah Asuransi Konvensional. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.
Aromasari, T. (1991). Hubungan Antara Sikap terhadap Tabungan Berhadiah dengan Minat Menabung Mahasiswa pada Bank di Beberapa Universitas di Yogyakarta. Jurnal Bisnis dan Manajemen, 60-69.
Ascarya. (2007). Akad dan Produk Bank Syariah. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada. Assael. (2002). Consumer Behavior. New Jersey: PrenticeHall Inc.
Avrizal, Faisal. (2017). Analisis Efektivitas Iklan Online Media Sosial Facebook dan Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Kaos Dakwah Ana Muslim. Journal of Islamic Marketing, 148 -163.
Ayu, Ida. (2016). Efektivitas Iklan dengan Analisis AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) Studi Pada Pengguna Sepeda Motor Merek Yamaha di Kota Singaraja. Journal of Economics and Education, Vol.8 No. 3.
Badan Pusat Statistik, (2020).Profil Agama di Indonesia. Diakses tanggal 5 Juli 2020 dari https://www.indonesia.go.id/profil/agama
Bank Syariah Mandiri, (2020). Visi dan Misi Bank Syariah Mandiri. Diakses tanggal 5 Juli 2020 dari http://www.syariahmandiri.co.id/category/info-perusahaan/visi-dan-misi/akses
Becca, Caddy. (2011). Why is Instagram So Popular?. New Jersey: PrenticeHall Inc.
Diah, Srikandi., dan Kholid. (2015). Pengaruh AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) Terhadap Efektivitas Iklan Online. Jurnal Pemasaran, Vol.26, No.1.
Durianto., dan Supraktino. (2003). Invasi Pasar Dengan Iklan Yang Efektif. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama. Ghozali. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Semarang: Badan P enerbit Universitas Diponegoro.
GIFR.(2018). Islamic Finance Country Index. Diakses tanggal 12 Juli 2020 dari http://gifr.net/publications/gifr2019/ifci.pdf
Hair, J. (2010). Multivariate Data Analysis: A Global Perspective 7th. New Jersey: Pearson Prentice Hall
Haris, Helmi., dan Said, Irham. (2012). “Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Periklanan Terhadap Keputusan Nasabah Dalam Menabung pada Bank Syariah (Studi Kasus pada BTN Syariah Surakarta)”. Jurnal Ekonomi Syariah, Vol.3, No.1.
Haroen, N. (2007). Fiqih Muamalah. Jakarta: Gaya media pratama
Haroen, N. (2007). Fiqih Muamalah. Jakarta: Gaya media pratama
Hasanah, Lukito., dan Nugroho, E. (2015). Analisis Efektivitas Iklan Jejaring Sosial Sebagai Media Promosi Menggunakan EPIC Model. Scientific Journal of Informatics, Vol.2, 99–110.
Johar, D., Kumadji, S., & Mawardi, M. (2015). Pengaruh AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) Terhadap Efektifitas Iklan Online (Survey pada pembeli di toko online adorable project). Jurnal Administrasi Bisnis, 1-10.
Kaplan, M., dan Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Periklanan. Jakarta: Erlangga.
Kasali, Rhenald. (2007). Membidik Pasar Indonesia Segmentasi Targeting Positioning. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Kennedy, J., dan Soemanegara, D. (2006). Marketing Communication: Taktik & Strategi. Jakarta: Bhuana Ilmu Komputer.
Kotler, philip. (2009). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga.
Kotler, Philip. (2000). Marketing Management: Millenium Edition. Upper Sadle River. New Jersey: Prentice – Hall, Inc.
Kotler., dan Amstrong. (2001). Prinsip – Prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga.
Lupiyoadi, Rambat. (2013). Manajemen Pemasaran Jasa (Edisi Ketiga). Jakarta: Salemba Empat.
Kusumadewi, R. (2015). Pengaruh Periklanan Komersil Dengan Konsep AIDA Terhadap Keputusan Pembelian Pada Media Radio Radika 100,3 FM Majalengka. Jurnal Ilmiah Manajemen & Akuntansi, 1-21.
Malhotra. (2009). Basic Marketing Research: A Decision-Making Approach (3rd) New Jersey: Prentice – Hall, Inc.
Martono. (2010). Bank dan Lembaga Keuangan Lain. Yogyakarta: Ekonosia.
Mulyadi., dan Trizki, L. (2012). Financial Parenting Menjadikan Anak Cerdas dan Cermat Mengelola Uang. Jakarta: Noura Books.
Nadzim, Siti. (2015). Strategic Use of Social Media for Small Business Based on the AIDA Model. Journal of Marketing, Vol.3, No.3, 212 – 216.
Nangoy, S., dan Kawet, L. (2006). Pengaruh Promosi, Harga, dan Distribusi Terhadap Keputusan Pembelian Pakaian Pada Matahari Department Store Manado. Jakarta: Unpar Press
Nugraha, Rendy. (2018). Efektivitas Iklan Dengan Metode AIDA Terhadap Minat Beli Konsumen Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan, Vol.6, 774-786.
Otoritas Jasa Keuangan, (2020). Statistik Perbankan Syariah. Diakses tanggal 5 Juli 2020 dari https://www.ojk.go.id/id/kanal/syariah/data-dan-statistik/statistik-perbankan-s yariah/Pages/Statistik-Perbankan- Syariah---Februari2020.aspx
Pratiwhi, Y. (2008). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pertumbuhan Proporsi Aset Perbankan Syariah di Indonesia. Jurnal Kajian Ekonomi Islam, Vol 3, 171-180.
Puntoadi, Danis. (2011). Meningkatkan Penjualan Melalui Social Media. Jakarta: ElexGramedia.
Silalahi, Ulber. (2006). Metode Penelitian Sosial. Bandung: Unpar Press.
Putra, H. (2014). Pengaruh Iklan Online Melalui Media Facebook Terhadap Keputusan Pembelian Pakaian. Jurnal Studi Manajemen, Vol 8.
Rizkalla, Nosica., dan Leis, Suzanawaty. (2012). “The Effect of Store Image and Service Quality on Private Brand Image and Purchase Intention Cae Study: lotter Mart Gandaria City”. ASEAN Marketing Journal, Vol. 4, No.2.
Rofiq, A., dan Wilopo. (2012). Pengaruh Penerapan AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Bisnis dan Kajian Strategi Manajemen, Vol. 3 No. 1.
Sahar., Seyed., dan Kambiz. (2012). Explain The Effectiveness Of Advertising Using The AIDA Model. Journal Islamic Azad University, Vol.4, No. 2.
Schrier., Thomas., dan Xiaoweixu. (2019). Hierarchical effects of website aesthetics on customers’ intention to book on hospitality sharing economy platforms. Journal of Economic and Business, Vol 3 No 3, hal 377 –398.
Selanti, F. (2019). Meningkatkan "Market Share" Perbankan Syariah. Diakses tanggal 5 Juli 2020 Dari https://www.kompasiana.com/selantifalah/5ceff6423ba7f775b121d596/meningkakanmarket-share- perbankan-syariah?page=all
Shirky, C. (2011). The political power of so-cial media: technology, the public sphere, and political change. Diakses tanggal 5 Juli 2020 dari http://www.yuswohady.com/wp-content/uploads/2011/01/The-Political- Power-of-Social-Media-Clay-Sirky-Foreign-Affairs.pdf
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.
Setyowati, D., Sartika, A., dan Setiawan. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pangsa Pasar Industri Keuangan Syariah Non-Bank. Jurnal Iqtisaduna, 5(2), 169–186.
Shofian, Fitrohhana. (2015). Efektivitas Metode Attention, Interest, Desire, Action (AIDA) Dalam Advertising Terhadap Keputusan Pembelian Pada Produk PT. Djarum (Djarum Super). Jurnal Studi Ekonomi. Vol. 9 No. 2. p 91 – 103.
Sugiyono. (2017). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: PT Alfabet.
Suryosubroto. (1988). Dasar-Dasar Psikologi Untuk Pendidikan di Sekolah. Jakarta: Prima Karya.
Widyatama, Rendra. (2008). Pengantar Periklanan. Yogyakarta: Pustaka Book Publisher.
Syastra, Muhammad., dan Adam, Steffi. (2017). Penggunaan Media Sosial Dengan Pendekatan Model AIDA Bagi Usaha Kecil dan Menengah. Jurnal Manajemen dan Keuangan, Vol 6, No 1.
We Are Social. (2019). Global Digital Report 2019. Diakses tanggal 5 Juli2020 dari https://wearesocial.com/global-digital-report-2019
Wijaya, Bambang Sukma. (2011). “The Development of Hierarchy of Effect Model in Advertising”. Journal of Advertising.Vol 5 No.1.
Yusdani. (2005). Perbankan Syariah Berbasis Floating Market. Jurnal Ekonomi Syariah.Vol. IV, No.2.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Accounting, Management and Islamic Economics
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.