ANALISIS FAKTOR FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT MENJADI NASABAH BANK SYARIAH

Authors

  • Bayu Arifin STIE Indonesia Banking School
  • Alvien Nur Amalia STIE Indonesia Banking School

Keywords:

Service Quality, Promotion, Knowledge, Interest in Becoming Customers of Islamic Banks

Abstract

Al-Qur'an and Hadith are legal sources for Muslims, therefore it is fitting for every Muslim to obey them, including in them the law has wealth or in other words using financial services. The fatwa of MUI No. 1 of 2004 has explained that the current bank interest in financial service institutions is illegal because it is the same as riba nasi'ah and is not permissible if conventional financial institutions are easily accessible. The interest in using Islamic banks is closely related to the quality of service, promotion and knowledge of Islamic banks. The method used in this study is Multiple Regression Analysis. The results of this study indicate that partial promotion and knowledge of Islamic banks have a positive and significant effect while the quality of service has no influence on the interest in being a customer of a Sharia Bank.of articles.

References

Al – Qur’an

Abdul Ghofur Ansori (2008), “Sejarah Perkembangan Hukum Perbankan Syariah di Indonesia dan Implikasinya bagi Praktik Perbankan Nasional”, Jurnal Ekonomi Islam, Vol. II, No. 2, 161.

Abdul Rahman Shaleh dan Muhib Abdul Wahab (2004), Psikologi Suatu Pengantar (Dalam Perspektif Islam), Jakarta: Kencana, hlm. 263

Al Arif, Nur Rianto (2015), Pemasaran Strategik Pada Asuransi Syariah, Bekasi : Gramata Publising, hlm : 186.

Ali Syukron (2013), “Dinamika Perkembangan Perbankan Syariah di Indonesia”, Jurnal Ekonomi dan Hukum Islam, Vol. 3, No. 2, 29.

Ali Zainudin (2008), Hukum Perbankan Syariah, Cet. Ke-1, Jakarta: Sinar Grafika.

Alma Buchari dan Donni Juni Priansa (2014), Manajemen Bisnis Islam, Bandung : Alfabeta, cet 2 edisi revisi, hlm: 230-231

Badan Pusat Statistik. (2010). Penduduk Menurut Wilayah dan Agama yang Dianut. Retrieved from http://www.bps.go.id/website/pdf_publikasi/watermark_Proyeksi Penduduk Indonesia 2010-2035.pdf

Darmayanto, Sari (2011). Kuliah Manajemen Pemasaran, Bandung : PT. Sarana Tutorial Nurani Sejahtera, hlmm 94-95.

Fandy Tjiptono (2014). Pemasaran Jasa.Yogyakarta : Andi Offset, hal 268

Ghozali, I..(2016). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS Edisi 8. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Indarti Nurul (2014), et al. Manajemen Pengetahuan : Teori dan Praktik, Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Johan Arifin (2009), Etika Bisnis Islami, (Semarang: Walisongo Press), h. 153

Kotler, P dan Kevin Lane Keller (2006). Manajemen Pemasaran Edisi 12. Jakarta: Peter, J Paul., and Donnelly, James H. Marketing Management Knowledge and Skills. USA: Mc.Graw-Hill.

M.Nur Rianto Al Arif (2012).Dasar-dasar Pemasaran Bank Syariah.Bandung : Alfabeta, hal 220

M. Syafi’i Antonio (2001), Bank Syariah dari Teori ke Praktik, Jakarta: Gema Insani, 34.

Nurul Indarti, et al (2014). Manajemen Pengetahuan : Teori dan Praktik, Yogyakarta: Gadjah Mada University Press, h. 14. 24

Paul, Peter J, dan Jerry Olson C. (2013). Perilaku Konsumen & Strategi Pemasaran. Jakarta: Salemba Empat

Philip Kotler dan Gary Amstrong (2011), Prinsip-Prinsip Pemasaran, Jakarta: Erlangga, hlm. 18

Rambat Lupiyoadi, A. Hamdani (2013). Manajemen Pemasaran Jasa.Jakarta : Salemba Empat, hal 216-217

Sangadji,Etta Mamang dan Sopiah (2013). Perilaku Konsumen. Yogyakarta : Andi Offset, hal 100.

Setia Budi Wilardjo (2005), “Pengertian, Peranan, dan Perkembangan Bank Syari’ah di Indonesia”, Value Added, Vol. 2, No. 1, 9.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta, 90.

Sugiyono. (2012). Statistika Untuk Penelitian. Penerbit Alfabeta.

Tatik Suryani (2012), Perilaku Konsumen ; Implikasi pada Strategi Pemasaran, Yogyakarta: Graha Ilmu, h. 17.

Veithzal Rivai dan Arviyan Arifin (2010), Islamic Banking, Jakarta: Bumi Aksara, 503.

Widhi Diyah Ariyanti (2015) “Pengaruh Kualitas Layanan, Kepercayaan Dan Promosi Terhadap Minat Menabung Nasabah Pada Bank Cimb Niaga Syariah” , Hal 5

Widiya Lestari (2015), Pengaruh Pelayanan Promosi dan Syariah terhadap Minat Nasabah dalam memilih Asuransi Syariah (studi pada PT. Takaful Cabang Palembang), Skripsi UIN Raden Fatah Palembang.

Yusnani (2012), “Mekanisme Pasar dan Persoalan Riba dalam Pandangan Islam”, Jurnal Akuntansi & Manajemen, Vol. 7, No. 1, 89.

Zulkifli Zainuddin (2016), Yahya Hamja, Siti Hamidah Rustiana, “Analisis Faktor dalam Pengambilan Keputusan Nasabah Memilih Produk Pembiayaan Perbankan Suariah (Studi Kasus pada PT Bank Syariah Mandiri Cabang Ciputat)”, Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis, Vol. 1, No. 1, 2.

Downloads

Published

2023-06-16
Abstract Views: 38 | File Downloads: 31